17. august 2011

Cottonballs with petroleum jelly makes a great tinder

Så fik jeg sørme lavet en lille instruktionsvideo, over et fikst lille trick jeg lærte for nogle år siden.
Da jeg nogle gange har fortalt det videre, besluttede jeg nu at lave en video. Den er nu på youtube.
Kan dog godt se andre også dyrker det...men nu ganske effektivt.



If using a Firesteel, and you don't use tinder found where you are. Cotton do make a great tinder.
But it's even greater when rubbed with a bit of petroleum jelly. It burns stronger and longer. Just make some of these, and always bring them along with you firesteel. The one I use, is from LIGHT MY FIRE. It's was invented by the swedish army.The firesteel can be stroked up till 12.000 times, and always be used, even if wet. (just whipe it off)

Hvis du af og til laver bål i det fri, og vil snyde lidt med at finde fængmateriale, er vat en glimrende ting.
Men prøv at lave nogle vatkugler hjemmefra, gnedet med lidt vaseline. De holder sig længe, brænder kraftigt og længere end normalt. Således de kan tænde de næste kviste osv i dit bål. Det kan endda brænde hvis det er fugtigt.
Ildstålet jeg bruger er fra LIGHT MY FIRE. Det stammer fra den svenske hær, men ideen blev så opkøbt. Der findes mange andre der laver dem.
Min kan stryges små 12.000 gange, og virker selv hvis den er våd. Den skal bare lige tørres af i noget..


Ingen kommentarer:

Send en kommentar