25. september 2011

Boller uden mælk rørt på brødmaskine

Hjemmebag er somregel altid godt. På nær oprydning og opvask ;o)

Købte en Melissa brødmaskine i Netto for en del tid siden, for små 399kr.
Den er kommet til god gavn, både til bagning af lyst brød og rugbrød. Bruger somregel de færdige brødblandinger man kan købe i butikkerne.

Men den kan også bruges til kun at røre dejen.
Herunder en opskrift jeg har fra dk-kogebogen.dk. Nogle boller uden mælk, og hvor dejen bliver ganske god efter rører-programmet på bagemaskinen.




15-20 BOLLER
Ingredienser:

2-3 tsk.  tørgær
2,5 dl vand
1 æg
75g sukker eller rørsukker
1/4 tsk. salt
425g hvedemel
  1. hæld melet i bagemaskinen (husk rørekrogen skal være i inden)
  2. tilsæt de øvrige ingredienser.
  3. Start maskinens dej (dough)-program (den rører og hæver dejen over ca 1-1 1/2time)
  4. hæld dejen ud på en godt melet overflade og form en aflang men tyk pølse.
  5. del den op i det antal boller du ønsker og form dem, uden at trykke luften ud af dem.
  6. du kan efterhæve dem lunt i 20min hvis du ønsker det, men ikke nødvendigt. 
  7. Pensl dem med vand, mælk eller æg.
  8. bag dem ca 15-18min ved 200g (varmluftsovn) eller til de ser færdige ud.
Jeg kan lide mine mørkebrune. De der ikke spises, bør komme i køleskab eller fryser.
De bliver rigtig gode igen, hvis de får 30sek i microbølgeovnen inden brug igen.

Dejen der har hævet i brødmaskinen

Dejen delt op i stykker der formes til boller

De færdige boller der blev penslet med vand

Ingen kommentarer:

Send en kommentar